پشتیبانی شبکه

پشتیبانی شبکه

پشتیبانی شبکه 1200 1200 امین ظفرقندی


پشتیبانی شبکه

پشتیبانی شبکه چیست ؟ پشتیبانی شبکه شامل چه مواردی می شود ؟  مزایای برون سپاری پشتیبانی شبکه چیست ؟ بهترین شرکت های پشتیبان شبکه چه ویژگی هایی دارند ؟  هزینه ی پشتیبانی شبکه شامل چه مواردی می شود ؟

آیا تا به حال در در مورد این موضوع فکرکرده اید که امروزه با گسترش سریع صنعت فناوری اطلاعات ، سازمان ها چطور و چگونه خود را با گسترش زیرساخت های فناوری اطلاعات به روز نگه داشته و از فوائد و مزایای این صنعت نهایت استفاده را می کنند؟ یا اینکه امروزه مدل موفق پشتیبان شبکه در دنیا به چه صورت می باشد؟ برای پاسخ به همه ی سوالاتی که بالا مطرح شده با ما در این مقاله همراه باشید تا با شما در مورد تمامی موضوعات مطرح شده صحبت کنیم.

همین امروز پشتیبانی شبکه ی خود را به ما بسپارید

پشتیبانی شبکه چیست ؟

پشتیبانی شبکه به معنی نگه داری ، توسعه و بهبود زیرساخت های شبکه اعم از سرورها ، روترها ، سوییچ ها ، دستگاه های ذخیرساز و همچنین مراقبت از اطلاعات حساس سازمان در مواجهه با حملات سایبری و یا فجایع می باشد. امروزه عمده ی سازمان ها از اهمیت این موضوع به جهت ابعاد امنیتی آن باخبر بوده و می دانند غفلت از آن ممکن است سازمان را با خسارات جبران ناپذیری اعم از لو رفتن اطلاعات محرمانه ، ازدست رفت آنها و یا اختلال در کارهای روزمره شرکت مواجه کند و  تلاش می کنند با به کارگیری نخبه ترین افراد و بهترین نرم افزارها و سخت افزارها امنیت و پایداری آن را حفظ کنند

پشتیبانی شبکه شامل چه مواردی می شود ؟

  • نگه داری وضعیت موجود شبکه از نظر پایداری
  • جلوگیری از اختلالات شبکه
  • بهبود و توسعه سرعت شبکه و سرویس ها
  • ارتقا رضایت کارمندان و مشتریان از خدمات IT
  • تهیه ی نسخه ی بک آپ از اطلاعات سازمان
  • حفظ امنیت اطلاعات
  • جلوگیری از نفوذ ویروس ها و هکرها به سازمان

آیا برون سپاری پشتیبانی شبکه منطقی است ؟

همانطور که می دانید صنعت فناوری اطلاعات ، با سرعت بسیار چشم گیری در حال رشد و توسعه می باشد. تقریبا می توان بر این نکته تاکید کرد که رشد و توسعه ی دانش در زمینه های سخت افزاری ، نرم افزاری و شبکه آنچنان سریع است که دانش چند ماه گذشته ی متخصصین این حوزه امروز بدون استفاده بوده و ابزارها و روش های جدیدی ابداع و ایجاد گردیده اند که نیاز است متخصصین آنها را در جهت تسهیل و بهینه سازی محصول نهایی استفاده کرده و سازمان را از شر نرم افزارها و سرویس های قدیمی و دست و پا گیر رها کنند.

مجموع هزینه ی کم

شرکت هایی که برای پشتیبانی شبکه سازمان ، خود اقدام به استخدام پرسنل می کنند ، به سبب تخصصی بودن این رشته ، عمدتا نمی توانند نیرو را از فیلتر مناسب عبور داده و مجبور می شوند نیروهای کم ارزش تر را با هزینه ی بالاتر به استخدام درآورند. در کنار این ، نیروهای با توان فنی کم تر همواره در اجرا و محیط عملیاتی شبکه ، به سبب ضعف دانش و مهارت ، ریسک های فراوانی را با خود به همراه دارند که این ریسک ها می تواند نهایتا منجر به فاجعه برای سیستم های حیاتی شود شرکت های پشتیبان شبکه همواره به سبب تعهدات قراردادی همواره بر این هستند تا با ارائه ی راه حل های داوطلبانه و ایده های نو سیستم های سنتی سازمان را با سیستم ها و روش های به روزتر جایگزین کرده و در نهایت هزینه های کلی سازمان را کاهش دهند

ریسک های قراردادی و ضمانت

سازمان ها و شرکت هایی که طبق روال سنتی خود ، اقدام به استخدام پرسنل و همچنین مدیریت شبکه می کنند، همواره در کمین این خطر هستند که قرارداد آنها با افراد حقیقی یا همان کارمندان شرکت می باشد و این در حالی است که در در حالت مدرن ، شرکت هایی که پشتیبانی شبکه ی خود را برون سپاری می کنند ، در واقع قرارداد با یک موجودیت حقوقی می بندند ، بنابراین می توانند ضمانت بیشتری با خود به همراه بیاورد.

تخصص نیروی انسانی

 با توجه به آنچه در بالا در رابطه با میزان رشد تکنولوژی ها ، مفاهیم و ابزارهای شبکه مطرح شد، نقش نیروی انسانی بسیار پر رنگ تر می شود. نیروی انسانی که قابلیت توسعه ی فنی خود را داشته باشد و همواره در جهت بهبود و افزایش سطح توانایی و تخصص خود قدم بردارد تا بتواند با طرح ایده های نو ، اولا زیرساخت فعلی سازمان را پایدار نگه دارد و دوم با طرح ایده های جدید شرکت را از شر مشکلات سنتی و قدیمی خود رها کند.

نکته ای که در اینجا مطرح می شود این است که نیروی های متخصص و متعهد در این حوزه عمدتا ترجیح می دهند تا در کنار سایر متخصصین شبکه در شرکت های با محوریت خدمات IT مشغول به کار باشند تا هم بتوانند خود را با دانش روز پیش برده و هم به سبب پیشرفت روزمره ، از سمت سازمان خود مورد سپاس و ارج قرار گیرند. بنابراین نیروهای انسانی که در سازمان به صورت معمول و از طرف سازمان استخدام می شوند ، دچار روزمرگی شده و در طول زمان سطح دانش و تخصص آنها به دلیل دوری از فضای رقابت ، کاهش پیدا می کند.

امنیت شبکه

مدیران سازمان ها همواره دغدغه ی این را دارند که اگر اطلاعات حیاتی سازمان از بین برود چه اتفاقی می افتد ؟ در صورتی که اطلاعات محرمانه ی شرکت لو برود چه می شود ؟ و یا چرا اختلال سیستم های IT  تا این اندازه در روند بازدهی کارکنان تاثیر گذار است و چگونه میتواند این ریسک ها را کاهش داد ؟

پاسخ به این سوالات ، در گرو بررسی سطح دانش نیروی انسانی ، سطح امکانات مورد استفاده و همچنین توانایی سازمان برای ارتقا تجهیزات مورد استفاده می باشد. به هر میزانی که شما برای ارتقا دانش متخصصین خود هزینه کنید به همان میزان هزینه های ناشی از صدمات را کاهش خواهید داد . یک نیروی با دانش و حرفه ای خوب می داند چگونه سیستم ها را طراحی کند تا سازمان کمترین میزان خرابی ، قطعی و یا فاجعه را تجربه نماید. البته از این نکته نیز نباید غافل ماند که تجهیزات شبکه عمدتا پس از پایان عمر مفید خود دچار فرسودگی شده و یا بازدهی سابق را ندارند و یا ممکن است شما را با خطرات دیگری از جمله از دست رفت اطلاعات به سبب خراب شدن هارد دیسک و یا قطعی سیستم به خاطر خراب شدن یک سوییچ یا سرور مواجه کنند.

بهترین شرکت های پشتیبان شبکه چه ویژگی هایی دارند ؟

شرکت های پشتیبان شبکه تلاش می کنند تا ویژگی های زیر را در مجموعه ی خود پرورش دهند تا رضایت مندی مشتریان نهایی را افزایش دهند.

از متخصص ترین و متعهد ترین نیروهای انسانی استفاده می کنند

همانطور که در ابتدای این مقاله نیز عنوان شد ، یکی از اصلی ترین نکاتی که می بایست در پشتیبانی شبکه به آن توجه نمود ، دقت در انتخاب نیروی انسانی با دانش و به روز در زمینه ی شبکه می باشد. در کنار دانش نیروها می بایست متعهد به سازمان باشند ، چرا که متخصصین واحد فناوری اطلاعات افرادی هستند در سازمان که عمدتا به  اطلاعات حیاتی ، حساس و محرمانه دسترسی دارند و همین موضوع اهمیت تعهد و اخلاق را در جذب افراد مشخص می کند.

مهمترین دغدغه ی آنها امنیت اطلاعات سازمان می باشد

برای تمام سازمان ها از کوچک و متوسط گرفته تا بزرگ ، امنیت اطلاعات سازمان از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار است. شرکت های پشتیبان شبکه می بایست تلاش کنند تا این دغدغه مدیران ارشد سازمان را با استفاده از جدید ترین روش های جلوگیری از نفوذ هکر ها ، بد افزارها ، باج گیرها و ویروس ها  ، مرتفع کنند.

از به روزترین روش های سرویس دهی و مدیریت خدمات استفاده می کنند

خدمات فناوری اطلاعات، امروزه می بایست در یک چهارچوب مشخص و شیوه و روش های تعین شده باشد. روش هایی چون ITIL   که به سازمان اجازه می دهد تا درخواست ها ، مشکلات و پروژه های IT را در سطح سازمان رصد کنند و بر تمامی منابع از  جمله نیروها ، سخت افزار و نرم افزار ، نظارت کامل داشته باشند همچنین به مدیران ارشد و تصمیم گیر سازمان نیز کمک می کند تا بتوانند از کلیه فرآیندها ، خدمات و پروژه های واحد فناوری اطلاعات به صورت کاملا شفاف با خبر باشند.

برای تغییر روش ها و سیستم های سنتی سازمان شما برنامه ریزی می کنند:

سازمان های سنتی ، عمدتا از روش ها و سیستم های قدیمی و دست و پا گیر برای پیشبرد فرآیندهای سازمان خود استفاده می کنند . فرآیندهایی که عمدتا اجرای آنها زمان بر و هزینه بر بوده و مهمتر از همه ، بزرگترین سد برای شفاف سازی فرآیندها در سازمان می باشند. بهترین شرکت های پشتیبان شبکه با تحلیل و آنالیز این فرآیندها ، تلاش می کنند تا برای بهبود این روش ها ایده های نو و تازه ای مطرح کنند و زیرساخت های شبکه مورد نیاز آن را فرآهم کنند.

برای ارتقا سطح پایداری و سرعت شبکه ی شما برنامه ریزی می کنند.

سیستم های تحت شبکه از جمله سرورها ، دستگاه های ذخیره ساز ، سوییچ ها ، روتر ها و فایروال ها همواره به سبب ضعف هایی که در گذشته به عنوان باگ داشته اند ، نیازدارند تا همواره در حال به روزرسانی تکنولوژی و یا ارتقا نرم افزاری و سخت افزاری باشند. شرکت های پشتیبان شبکه همواره برای این گونه به روزرسانی ها تلاش می کنند تا نیروی های خود را تعلیم داده و سطح دانش آنها را به روز نگه داشته تا برای ارتقا سطح پایداری و سرعت شبکه برنامه ریزی کنند.

بنابراین برای پیداکردن یک شرکت پشتیبان شبکه ی مناسب ، باید موارد زیر را بررسی کنید.
میران تخصص نیروی انسانی ، میزان استفاده از روش ها و سیستم های نوین در پشتیبانی شبکه ، میزان رعایت موارد امنیتی و پروتکل های امنیتی